ثبت سفارش واردات کالا

شرکت بازرگانی ترخیص کالا ی “کارا ترخیص”در جهت آسان تر کردن فعالیت های واردات کالا برای بازرگانان و تجار خدمات ثبت سفارش واردات کالا در سامانه جامع تجارت و سامانه ثبتارش را انجام می دهد. تیم ما به عنوان یک شرکت خدمات بازرگانی و خدمات ترخیص کالا قادر است شما را در همه زمینه های صادرات و واردات کالا یاری نماییم که ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت یکی از خدمات گسترده تیم کارا ترخیص می باشد.

ثبت سفارش واردات کالا در سامانه ثبت سفارش وزارت بازرگانی ( سامانه جامع تجارت ntsw )

از قدیم به خاطر قرار گرفتن در راه جاده ابریشم، ایران یکی از اصلی ترین مرکزهای تجاری در جهان بحساب می آمد.  با پیشرفت علم و به دنبال آن تغییر روش های کسب و کار ، مقررات و قوانین حاکم بر تجارت کالا دستخوش تغییرات زیادی شد. از جمله این تغییرات میشود به سیر تحول واردات کالا اشاره کرد. در قدیم اعلام نیاز به کالا یا خدمات لازمه واردات آن به کشور بوده . اما اکنون علاوه بر نیاز به فاکتور ، عوامل دیگری نیز بر این کار تاثیرگذار هستند. با تکامل علم بشری و تقسیمات جغرافیایی   مقررات صادرات و واردات کالا به مرزهای کشور با نظارت و بررسی دقیق تری تصویب و اجرا می شوند. در این میان قوانین و مقررات واردات کالا با توجه به ارتباط مستقیم با رفع نیازهای ضروری بشر از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.

می شود به مهم بودن ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت ntsw یا ثبت سفارش کالا در واردات کالا پی برد. واردات  کالا (Import) عبارت است از ورود کالا یا خدمات از یک کشور به کشور دیگر.

ثبت سفارش کالا یک نوع مجوز برای واردات کالا های خارجی به کشور می باشد که در سامانه وزارت بازرگانی ( سامانه جامع تجارت ) ثبت می شود. طبق این بیانات اخذ پیش فاکتور از فروشنده و ثبت سفارش کالا از مراحل شروع پروسه واردات کالا می باشد. ثبت سفارش کالا یک مجوز است که توسط سازمان توسعه تجارت صادر می شود و به روی آن شماره ایی هشت رقمی که در ارتباط با مجوز است به همراه تاریخ مجوز ثبت سفارش واردات کالا همراه شماره و تاریخ پروفرما و عنوان شرکت وارد کننده، ثبت می گردد.

افراد ، بازرگان و تجاری که متقاضی ثبت سفارش چه به شکل حقیقی و یا حقوقی هستند می توانند با مراجعه به سایت سامانه جامع تجارت ntsw ثبت نام نموده و فرایند ترخیص کالا از گمرک و نحوه ترخیص کالا خود را انجام دهند. علاوه بر این برای آشنایی با نحوه ترخیص کالا از گمرک می توانید از شرکت بازرگانی کارا ترخیص کار ا مشاوره های مربوطه را بگیرید.

ثبت سفارش واردات کالا , ثبت سفارش کالا

ثبت سفارش واردات کالا در سامانه جامع تجارت  , ثبت سفارش کالا

در حقیقت ثبت قرارداد و توافق براساس سفارش و خرید کالا خارج و امور تشریفات ورود آن به کشور باعث واردات می گردد. ایران نیز مانند دیگر کشورها برای تامین قسمتی از نیازهای خود اقلامی را از خارج از کشور وارد می نماید. به همین دلیل همه شرکت های بازرگانی صادرات و واردات کالا و شرکت هایی که اقدام به فعالیت های تجارت بین الملل می نمایند، می توانند نسبت به واردات کالا یا خدمات ترخیص به کشور اقدام کنند. اما فعالیت های مورد نیاز برای واردات کالا چیست؟ و چه اسناد و مدارکی برای واردات کالا مورد نیاز می باشد؟ در این قسمت به معرفی  ثبت سفارش واردات کالا در سامانه جامع تجارت به کشورمان ایران می پردازیم. لازم است که در شروع به معرفی سامانه ثبت سفارش وزارت بازرگانی یعنی به اصطلاح سامانه جامع تجارت ” ثبتارش ” بپردازیم و در ادامه با نحوه ترخیص کالا و چگونگی ثبت سفارش واردات کالا آشنا گردیم.

ثبت سفارش کالا در سایت ثبتارش ( سامانه جامع تجارت )

ثبت سفارش کالا در سایت ثبتارش و سامانه جامع تجارت : پیش نیاز واردات کالا به کشور دریافت مجوزهای واردات از نهادهای مربوط می باشد. سازمان توسعه تجارت یکی از بخش های مربوط به وزارت صمت است که مسئولیت بررسی و نظارت بر واردات کالا است. واردات هر کالا یی به ایران مستلزم درج کامل مشخصات آن می باشد. این امور را ثبت سفارش واردات در ntsw سامانه جامع تجارت می نامند که عبارت است از ثبت کالا جهت واردات قطعی به کشور .

در قدیم این فعالیت با مراجعه به سازمان مربوطه و کامل کردن فرم های زیادی انجام می گرفت. به همین دلیل سازمان توسعه تجارت برای آسان تر کردن و کنترل مقدار واردات در سال ۸۷ اقدام به راه اندازی سامانه ای تحت عنوان ” سامانه جامع تجارت ( ثبتارش ) ” کرده است. این سامانه جامع و متمرکز همه ثبت سفارش های کالا را به طور تمام الکترونیکی به متقاضیان ارائه می کند. سایت سامانه جامع تجارت ( ثبتارش ) رسما در مورخ ۱۹/۰۳/۱۳۸۸ شروع به فعالیت کرد. متقاضیان واردات کالا و کاربران با مراجعه به این سامانه اقدام به ثبت سفارش کالای مورد نظر خود برای واردات به کشور می کنند.

سامانه ثبت سفارش واردات برای کنترل واردات به کشور راه اندازی شده است. خدمات ترخیص ارائه شده اعم از ثبت ، پیگیری ، ویرایش و پرداخت انجام می گیرد. ارتباط نزدیک این سیستم با نهادهای مربوطه از جمله بانک مرکزی، گمرک و اداره امور مالیاتی و … باعث شفاف سازی واردات کالا به کشور و ارائه آمار دقیق می باشد. همچنین اعمال مقررات در رابطه با واردات کالا به طریقی کاملا کارشناسانه و به روز انجام می گیرد. در کنار نظارت و بررسی واردات کالا دولت و اتاق های بازرگانی می توانند از درآمد مربوطه از ثبت سفارش در سامانه جامع ثبت سفارش عوایدی داشته است.

ثبت سفارش در سایت ثبتارش , ثبت سفارش کالا در سایت ثبتارش

ثبت سفارش در سایت ثبتارش و سامانه جامع تجارت , ثبت سفارش کالا در سایت ثبتارش و  سامانه ثبت سفارش

اسناد مورد نیاز برای ثبت سفارش کالا در سایت ثبتارش ( سامانه جامع ثبت سفارش )

در ابتدا چه اسنادی مورد نیاز است؟ ثبت سفارش مجوزی برای واردات کالا به کشور است. پیش نیاز آن اخذ proforma پیش فاکتور از شرکت خارجی یا فروشنده می گردد. شرکت بازرگانی واردات و صادرات کالا و شرکت های وارداتی پس از مکاتبه و مذاکره با شرکت فروشنده خارجی و ثبت قرارداد یک نسخه پیش فاکتور (Performa Invoice)  اخذ می کند. متن پیش فاکتور مطابق با استانداردهای بین المللی مشمول موارد زیر است:

  1. مشخصات کامل فروشنده از جمله نشانی، شماره تلفن و فکس
  2. مشخصات کامل خریدار (نشانی، شماره تلفن و فکس)
  3. تاریخ صدور پیش فاکتور proforma و تاریخ اعتبار آن
  4. اطلاعات دقیق کالا ( شرح کالا، قیمت واحد، مقدار، وزن، نوع بسته بندی و کد تعرفه گمرکی کالا منطبق با کد های ثبت شده در کتاب قانون مقررات صادرات و واردات کالا )
  5. نام کشور ذی نفع و کشور تولید کننده
  6. ارز مورد معامله و پروسه پرداخت آن به همراه شماره حساب فروشنده
  7. ترم تحویل کالا مطابق با مقررات و مقررات اینکوترمز
  8. محل بارگیری و تخلیه
  9. گمرکات مبدأ و مقصد و مرزهای ورودی
  10. ثبت شماره و نوع استاندارد در صورت لزوم

در آخر، پیش فاکتور proforma مد نظر ممهور به مهر و امضای شرکت فروشنده معتبر می گردد.

بازرگان پس از دریافت پیش فاکتور proforma و ارائه برای ثبت سفارش واردات کالا در سامانه جامع ثبت سفارش ntsw و اخذ کد فیدا می تواند شروع به ثبت سفارش کالا کند . کد فیدا یا شناسه فروشنده حاوی یک کد ده رقمی می باشد که پس از درج مشخصات شرکت مربوطه در سامانه ثبتارش ( سامانه جامع تجارت ) اخذ می گردد. این کد بیانگر رسمی بودن شرکت بیان شده بوده و همچنین نشان می دهد که این شرکت در لیست شرکت های ممنوع المعامله نیست. ثبت سفارش واردات کالا

پس از تکمیل تمامی پیش نیازات میتوان نسبت به ثبت سفارش کالا سامانه جامع تجارت در وزارت بازرگانی اقدام نمود. درصفحه مشخصات کلی ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت از جمله ارز دولتی یا آزاد درخصوص معامله و نحوه ثبت سفارش اعم از بانکی یا غیر بانکی، مرزها و مبلغ کل پیش فاکتور وارد می شود. در صفحه بعد مشخصات مربوط به پیش فاکتور مطابق با همان نسخه ای که از فروشنده دریافت گردیده وارد می گردد. صفحه بعدی برای پیش فاکتور حمل می باشد که این اطلاعات برای ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت همراه با حمل می باشد. در صورت وجود مجوزها و استانداردهای مورد نیاز، مشخصات آن را در صفحه بعد وارد می نماییم. صفحه اطلاعات کالا مربوط به درج اطلاعات کالا از جمله مقدار، وزن خالص و ناخالص، نوع بسته بندی، شرح فارسی و انگلیسی و درج کد تعرفه گمرکی می باشد. بازرگان پس از پرداخت وجوه کارمزد ثبت سفارش کالا که  به مبلغ کل پیش فاکتور و نوع ارز بستگی دارد می باشد، اقدام نموده و بدین ترتیب موفق به اخذ کد هشت رقمی ثبت سفارش واردات کالا از سامانه می گردد. از این راه ثبت سفارش کالا در وزارت بازرگانی انجام می پذیرد.

مدت زمان اعتبار ثبت سفارش کالا و ثبت سفارش واردات کالا

باید بگوییم که زمان اعتبار ثبت سفارش شش ماه است. و تاجر و ترخیص کار باید در طی این مدت واردات کالا خود به کشور انجام دهند. اما این زمان با پرداخت کارمزد و رعایت نمودن مقررات قابلیت تمدید دارد. در صورت درج سفارش با اعتبار مدارک مدت مورد نظر تا ۲۴ ماه هم قابلیت افزایش را دارد.

موارد یبان شده موارد ثبت سفارش کالا در ( سایت ثبتارش ) سامانه جامع ثبت سفارش یا همان ntsw بود. در صورتی که میخواهید کالا خود را ترخیص نمایید با مشاوران مجرب و با استعداد تیم ما تماس بگیرید.

مجوز ثبت سفارش کالا در وزارت بازرگانی ( سامانه ثبت سفارش )

واردات و صادرات کالا در ایران دارای پروسه و فرایند های قانونی می باشد. هر شخصیت حقیقی و یا حقوقی که در حوزه تجارت بین الملل فعالیت دارد باید با قوانین و مقررات واردات و صادرات کالا آشنایی کافی را داشته باشد. همان طور که می دانیم طبق  قانون امور گمرکی مصوب ۱۳۹۰ تمامی کالا هایی که قرار است وارد مرزهای گمرکی ایران شوند و یا از آن خارج گردند باید از گمرک ایران عبور نمایند و مجوزهای لازم برای ورود و خروج را اخذ کنند. در غیر این صورت کالای قاچاق به شمار خواهند رفت. این موضوع به معنی الزام ترخیص کالا های وارداتی و صادراتی از گمرک می باشند. ترخیص کالا از گمرک پروسه ای پیچیده می باشد و تاجر و بازرگانان و شرکت های بازرگانی این کار را به دست ترخیص کار ان و حق العمل کاران گمرکی واگذار می کند.

ترخیص کالا از گمرک پروسه متفاوتی دارد که اولین گام آن اخذ مجوز ثبت سفارش کالا از سامانه ثبتارش و ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت ایران می باشد. همان طور که از عنوان این مجوز مشخص می باشد، مجوز ثبت سفارش باید قبل از واردات کالا از گمرک و در لحظه ای که خریدار پیش فاکتور proforma را تایید نکرده است اخذ کند تا در حالتی که مجوز صادر نشود، وارد کننده ضرر نکند. در حالتی که مجوز ثبت سفارش کالا صادر شود واردکننده حقق دارد که سفارش خود را به فروشنده نهایی نماید .
طبق ماده هشت قانون واردات و صادرات کالا کشور ایران تمامی واردکنندگان بعد از اخذ پروفرما proforma (پیش فاکتور) باید اقدام به اخذ مجوز واردات یا ثبت سفارش کالا کنند. متن کامل این ماده عبارتست از:
واردکنندگان کالاهای گوناگون چه دولتی و غیر دولتی برای واردات و ثبت سفارش کالا در سامانه جامع ثبت سفارش باید فقط به وزارت صمت مراجعه کنند.
مجوز ثبت سفارش در واقع مجوز وزارت صمت (وزارت بازرگانی) برای واردات کالا به کشور ایران می باشد. پس واردکننده بهتر است بعد از دریافت این مجوز اقدام به پذیرش پروفرما proforma یا همان پیش فاکتور نماید تا اشکالی از بابت ممنوع الورود بودن کالا به کشور وجود نداشته باشد. این موضوع بسیار پراهمیت است و در آیین نامه اجرایی قوانین و مقررات واردات و صادرات کالا مصوب ۶/۲/۱۳۷۳ نیز مورد تاکید قرار گرفته و واردات تمامی کالا های قابل ورود به ایران اعم از این که وارد کننده از بخش دولتی باشد یا غیر دولتی به استثنای موارد زیر منوط به ثبت سفارش و دریافت مجوز واردات از وزارت بازرگانی می باشد. موارد استثنا در ادامه بیان شده :
۱) کالاهای مصرفی مرز نشینان که به تفصیل در آیین نامه قوانین و مقررات صادرات و واردات کالا بیان شده است شامل ۴۶۱ عنوان میباشد، این کالا ها اکثرا مصرف روزمره این خانوار ها می باشند.
۲) کالا های نظامی و اتمی با تایید مسئولان مربوط به آن کالا ها
۳) کالاهای مسافری بغیر از وسایل شخصی و استفاده شده می تواند تا هشتاد دلار برای یک بار در طول سال برای هر فرد انجام پذیرد البته در صورت بیشتر شدن از این حجم کالای وارداتی دارای معافیت نمی باشد ولی شخص وارد کننده باید تا دو برابر مبلغ سود بازرگانی کالا را برای ترخیص از گمرک بپردازد، اما اینکه کالا نباید تجاری محسوب شود نیز شرط می باشد.
۴) اگر کالایی به وسیله پست به کشور وارد گردد تا سقف پنجاه دلار از پرداخت معاف می شود اما شرط تجاری نبودن نیز باید منظور شود.
۵) نمونه های وارداتی به صورتی که گمرک آن ها را نمونه تولیدی یا تجاری حساب کند.